Voedingsschema’s

Wanneer we kijken naar onze relatie met voeding dan zijn de woorden diëten en voedingsschema’s bijna niet meer weg te denken. De eerste stap die gezet wordt is vaak het elimineren van een voedselgroep of het toepassen van een enorm calorieën tekort. Want laten we eerlijk zijn hoe kunnen we zonder restricties de doelen halen die we voor ogen hebben? Het draait toch allemaal om het volgen van het perfecte voedingsschema? Of kan een hapje en een drankje toch wel af en toe? Geef me 3 minuten en ik vertel je iets waar je de rest van je leven van kan profiteren. 

De energiebalans

De hoeveelheid vet op je lichaam wordt bepaald door je energiebalans. Dit is niets meer of minder dan hoeveel calorieën er het lichaam in gaan versus hoeveel calorieën er het lichaam uit gaan. Dit noemen we ook wel het thermogenetisch effect en net als dat een baksteen door de zwaartekracht omlaag valt bepaald een positieve of een negatieve energiebalans of je aankomt of afvalt. Als je dit begrijpt dan snap je dat je geen nieuw dieet nodig hebt en dat je eigenlijk al een ”dieet” hebt alleen hij doet niet wat je wilt en daarom ben je op zoek naar iets anders. Door je alles of niets mentaliteit te vergeten en te realiseren dat het hebben van het laagst mogelijke vet percentage niks te maken heeft met geluk vind je jouw persoonlijke sweetspot tussen genieten van het eten dat je lekker vind met de mensen die je gelukkig maken en blij zijn met hoe je uiterlijk en hoe je je voelt.

 

Calorieën tracken en je eigen voedingsschema maken

Binnen de energiebalans is er ruimte om te genieten van je leven en nog steeds te focussen op het behalen van je doelen.  Door te leren over de voedingswaardes van het eten dat je eet in een calorieën tracker zorg je ervoor dat je relatie met voeding duidelijker wordt. In plaats van instructies te volgen leer je elke keer wanneer je een maaltijd invoert iets nieuws over eten. Natuurlijk is ons doel niet om voor eeuwig te blijven tracken en geef ik je met de voedingsmodule de inspiratie en de mogelijkheid om je eigen voedingsschema’s samen te stellen.

Omgeving, psychologie en sociale invloed

Dat gezegd te hebben is het naleven van die energiebalans niet voor iedereen hetzelfde. Het is simpelweg te zwart wit om te zeggen dat wanneer je niet afvalt je gewoon minder moet eten en het continue herhalen van dezelfde instructies gaat niet ineens een verschil maken. Het is waar dat niemand een pistool op je hoofd houdt en dat het altijd een keuze is om te eten alleen een combinatie van omgevingsfactoren, psychologische factoren en sociale invloed kan dit een heel ander verhaal maken.

Om deze reden is het belangrijk om verder te kijken dan alleen calorieën tellen en goed of slecht eten. Door te kijken naar welke gewoontes en patronen er voor zorgen dat jij de keuze maakt om te veel of te weinig te eten krijgen we een veel beter beeld van de onderliggende redes of gewoontes die jou ervan weerhouden om te worden wie je wilt zijn.

Richtlijnen en funfoods

In KCK academy ontvang je van mij de juiste manier om een goeie basis van je voeding samen te stellen met de dingen die jij lust en lekker vind. Ik geef je duidelijke richtlijnen en tools om je calorie-inname en macro’s te berekenen en toe te passen. Zo kan jij de ruimte creëren om dingen die je lekker vind, ook wel FunFoods genoemd, dagelijks te eten. Ik leer je een duurzame aanpak aan die op lange termijn nog steeds resultaat garandeert zonder dat jij en hekel krijgt aan je leven.

Het antwoordt op al je vragen

Hoe ziet het behalen van resultaat er uit?
– De hoeveelheid vet op jouw lichaam wordt bepaald door energiebalans, in versus uit.
– De hoeveelheid spier in je lichaam wordt bepaald door een toenemende vraag aan bepaalde regulatoren en heeft een genetische grens.
– De eerder genoegde vraag dient te bestaan uit mechanische spanning, spierschade en cel stress voor optimale spiergroei.
– Sommige geloven dat we geen spiermassa kunnen aankomen in een energietekort, het is beter om dit te beschouwen als een sub optimale omgeving voor spiergroei.
– Til zwaar, eet genoeg eiwitten en wissel de hoeveelheid calorieën op basis van  je keuze om voor vet verlies of een toename in spiermassa te gaan.

Door middel van mijn naleving trackers, email contact, live Q&A’s, tutorials en het terugrapporteren naar mij zorg ik ervoor dat jij begrijpt wat werkt en dat we altijd de juiste oplossing vinden voor het obstakel dat tussen jou en het behalen van je doelen in staat. Klinkt dat als een goede deal?

Klik dan hier om met mij te starten